Novoroční výprodejová mánie bude trvat ještě několik týdnů. Obchodníci slibují, že slevy dosáhnou až sedmdesáti procent. Na takové snižování cen slyší skoro každý člověk a na to prodejci spoléhají. Zákazník je poté bombardován bannery na internetu, letáky ve schránce, reklamními kampaněmi v televizi i lákavými nabídkami za výlohami obchodů. Tento nerovný souboj s náporem slev však jde vyhrát – stačí si ověřit ceny konkurenčních obchodů, ceny v e-shopech či cenu, za kterou obchod skutečně prodával před slevou. Kvůli různým nekalým praktikám prodejců se o (mnohdy pouze zdánlivé) slevy zajímá také Česká obchodní inspekce. Inspektoři ověřují, zda před „slevou“ skutečně obchod nabízel zboží za nyní přeškrtnutou cifru. Poutače často slibují podle cenovek úsporu tisíců i desetitisíců, bohužel to v mnoha případech není pravda. Jaké jsou tedy nejčastější triky prodejců, na které si spotřebitel musí dát pozor?
Někteří obchodníci zneužívají slevy ke klamání zákazníků. Lákají například na falešné slevy, kdy zboží ve skutečnosti vůbec nezlevní – například pouze přelepí původní cenovku. Jiní záměrně krátkodobě cenu zboží navýší a po následném snížení na původní hladinu vydávají rozdíl v cenách za slevu. Výprodeje a slevy jsou vždy marketingovým tahem a často slouží pouze k nalákání nepozorného spotřebitele. Zákazník, který nebude obezřetný, může z obchodu odejít s blaženým pocitem ušetřených peněz, ale bohužel také s trpkým pozdějším zjištěním, že za zboží zaplatil stejnou částku jako před Vánocemi.
Dále se podle České obchodní inspekce spotřebitelé setkávají se lživými tvrzeními, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je nějakým způsobem omezena. Nic takového podle zákona není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí záruka 24 měsíců. Výjimkou je sleva poskytnutá pro vadu výrobku - tam zákonná záruční lhůta skutečně neplatí. V každém případě o této vadě (tedy důvodu slevy) musí být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi.
Největší zájem je ve výprodejích o bílé zboží a elektroniku, jelikož jde o nákladnější zboží, kde je prostor pro zlevňování. Dle statistik s povánočními a novoročními výprodeji nejvíce kalkulují mladé ženy do 26 let.