Nákupy a reklamace vánočních dárků

Český národ se vyznačuje vysokou citlivostí na slevy. Prodejci to vědí a utočí na penězi obdarované spotřebitele velice lákavými nabídkami. Ne každá sleva se však vyplatí a někteří obchodníci pro vyšší zisk dokonce porušují zákon. Je třeba si uvědomit, že kouzelná formulace typu „slevy až 70 %“ slouží k pouhému přilákání zákazníka do obchodu. 
 
V prodejně se však většinou ukáže, že maximální sleva se vztahuje pouze na pár kousků zboží, zatímco většina sortimentu zůstává nezlevněna. Často není jasné, kolik vlastně zboží stojí. Cena uvedená na věci má být konečná, a zároveň by měla být čitelná také původní cena před slevou. Na výrobcích je často uvedena pouze sleva v procentech, což může být pro zákazníka matoucí. Všechny podobné případy naplňují znaky klamavých obchodních praktik a jsou v rozporu se zákonem.
 
Často se můžeme setkat s tvrzením, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezena. Nic takového není možné - i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců. Výjimku tvoří sleva, která byla poskytnuta pro vadu výrobku – pro takovou vadu pak zboží reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží záruka ovšem platí. Zákazník by měl být o vadě při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi.
 
Mnoho prodejců je již připraveno na situaci, že se pod stromečkem objeví například tričko špatné velikosti či barvy a obdarovaný bude chtít zboží vyměnit nebo vrátit peníze. V kamenné prodejně tuto službu považujeme za nadstandard, protože prodejce v kamenném obchodě není povinen přijmout zboží bez udání důvodu. Mnoho z nich však nabízí možnost výměny za jiné zboží, vrácení peněz nebo vložení částky na klubovou kartu nebo kompenzaci časově omezenou poukázkou. Je vhodné se o těchto možnostech informovat, pokud si nejsme jistí, že dárek bude mít úspěch.
 
V případě nákupu na internetu, máme zákonem stanovené právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Nový občanský zákoník upravuje nejasnosti v placení poštovného a balného, které v případě odstoupení kteroukoliv stranou hradí prodávající. 
 
Kdy od smlouvy odstoupit nemůžeme?
  • u věcí, které jste si nechali upravit na míru, například jste si u objednaného obleku nechali zkrátit nohavice a rukávy
  • v případě zboží podléhajícího rychlé zkáze, jako třeba maso, čerstvé ovoce nebo řezané květiny
  • u zboží, které se už nevratně smísilo s jiným zbožím, například když si koupíte barvu a přidáte k ní ředidlo
  • u zboží, které se prodává v hygienickém obalu, který byl porušen
  • u hudby, filmů nebo počítačového programu stažených z internetu nebo na nosiči s porušeným obalem
  • u předplatného na noviny nebo časopisy
  • u smluv o ubytování, dopravě, stravování nebo využití volného času v nějakém konkrétním termínu, například u jízdenky nebo vstupenky do kina